Wskażcie mi palcem tego, kto nie czuje się ekspertem w jakiejś dziedzinie. Wszyscy jesteśmy lekarzami, politykami, trenerami, hackerami i t d. Żeby jednak zdobyć uczciwie takie miano, niezbędnę sa lata spędzone na robieniu błędów, odnoszeniu sukcesów, zbieraniu doświadczeń. Trzeba też umieć tę wiedzę sprzedać, co nie wszyskim świetnym fachowcom się udaje. Ale nie w tym wypadku. To kompendium praktycznej wiedzy żeglarskiej, której nie znajdziecie w podręcznikach. Składa się z tekstów publikowanych na łamach czasopisma „Yachting Monthly”. Każdy rozdział poświęcony jest konkretnej umiejętności, a poszczególne procedury poza szczegółowym omówieniem, przedstawiane są krok po kroku na zdjęciach z opisami. Zakres tematyczny obejmuje wiele zagadnień, od dbania o „ducha” załogi, przez cumowanie w zatłoczonych marinach, naprawę silnika na morzu, korzystanie z nowoczesnej elektroniki po manewr „człowiek za burtą” i współpracę z załogą helikoptera ratunkowego. Przeznaczona dla tych wszystkich, którzy prowadzą rejsy morskie – sterników, skiperów oraz żeglarzy, którzy właśnie szykują się na swoją pierwszą samodzielną morską przygodę lub po prostu potrzebują uzupełnić wiedzę wyniesioną z kursów i rejsów stażowych. Tom Cunliffe to ekspert żeglarski z ponad 50-letnim doświadczeniem – zaczął pływać z ojcem już jako nastolatek.
Nigdy nie przepadałem za określeniem “skipper” dla określenia funkcji kapitana na jachcie. Moze to dlatego, że przywykłem do tego określenia w odniesieniu do do szefa jachtu regatowego. Sam pływam na większych jednostkach i jakoś nie pasuje mi, gdy na przykład na żaglowcu mówia do mnie skipper. Ale to tylko taka mała dywagacja i nie ma się co rozwodzić, nowe idzie. Na cumowanie można mówić już parkowanie, to i skippera przełknę. Ale a propos książki ” Vademecum Skippera “
Reeds jest klasą samą dla siebie, wszak znacie dobrze Reeds Nautical Almanac ” trusted annual compendium of navigational data for yachtsmen and motorboaters, and provides all the information required to navigate Atlantic coastal waters around the whole of the UK, Ireland, Channel Islands and the entire European coastline from the tip of Denmark right down to Gibraltar, Northern Morocco and the Azores.”
Pierwsze wydanie ” Skippera ” ukazało się w 1993 roku. W niedługim czasie Reeds Vedemecum skipera stało się światowym bestsellerem w dziedzinie żeglarstwa. Obecnie podręcznik jest dostępny na całym świecie w kilku różnych wersjach językowych. Wydanie szóste zostało uzupełnione o dodatkowe wiadomości dotyczące pływów, map elektronicznych, manewrowania i prac bosmańskich, a także o nowy dział dotyczący współdziałania wiatru i żagli.
Podręcznik ma niewielki format i zwarty układ. Oferuje bardzo dużą informacji praktycznych, które łatwo wyszukać. Uważany jest na całym świecie za niezbędnik każdego żeglarza wychodzącego w morze.
Unikatowość i najwyższy poziom!
“Nautical Magazine”
Nieoceniona pomoc dla żeglarzy i dobre repetytorium dla doświadczonych kapitanów.
RYA
Wypełniona przydatnymi wiadomościami…10 na 10.
Amazon
Świetna książka niewielkich gabarytów.
“Motorboat and Yachting”
REEDS to znana na całym świecie marka publikacji dla żeglarzy.
Ze znakiem REEDS wydawane są locje, poradniki, tablice nawigacyjne, mapy itd.
Teraz REEDS jest już w Polsce!
Tę kultową książkę czytałem dawno temu z wypiekami na twarzy. Otworzyła mi ona oczy na wiele zjawisk aeroynamicznych, o których wcześniej nie miałem pojęcia albo ich nie rozumiałem. Zrozumiałem w końcu, DLACZEGO JACHT MOŻE PŁYNĄĆ POD WIATR, dlaczego góralskie dachy maja taki kształt, jak działają rotory, co zrobić, by wygrać regaty świadomie, dlaczego można ostrzyć na szkwale i.t.d.
Czesław Marchaj to jeden z najsłynniejszych polskich naukowców. Prowadził wykłady na temat aerodynamiki i zachowania jednostek pływających w warunkach ciężkiej pogody w Anglii, USA, a także Izraelu, Niemczech, Holandii, Włoszech. Jest autorem około 60 publikacji naukowych. Po II wojnie światowej czołowy polski żeglarz, wicemistrz Polski w klasie Finn, później wiceprezes Polskiego Związku Żeglarskiego. Po wyjeździe z Polski publikował na Zachodzie. Ma w swoim dorobku książki, które wydały wszystkie czołowe wydawnictwa żeglarskie na świecie. Sławę w Polsce przyniosło mu wydanie Teorii żeglowania. Kolejne edycje ukazały się w latach 1965 i 1970. Całkowicie zmienione wydanie ukazało się po raz pierwszy w roku 2000. Jest ono uaktualnione i uzupełnione o nowe badania autora. Jesteśmy przekonani, że będzie to jak kiedyś pozycja kultowa, obowiązkowa w bibliotece każdego żeglarza, który chce na żeglarstwo spojrzeć nieco szerzej i zrozumieć prawa nim rządzące. O hydrodynamice kadłuba poczytamy w innej książce Autora.
Trudno znależć na polskim rynku wydawniczym lepsze kompendium, które w sposób jasnym i zwięzły tlumaczyło czytelnikowi, którędy droga, by poznać wyższą wiedzę tajemną ( jak się ja przedstawia na różnych kursach) żeglarstwa oceanicznego. https://goo.gl/wuhUs6 Okazuje się, że nie jest to takie trudne. Krzysztof Baranowski, kgórego postać przewija się przez całe moje życie żeglarskie, człowiek ogromnie zasłużony dla żeglarstwa, przez wielu negowany ” bo tak”, co raczej wynika z zazdrości niż z rzeczywistości, w kolejnym wydaniu swojej książki https://goo.gl/wuhUs6, precyzyjnie wyjaśnia, którędy droga przez ocean. To także książka systematyzująca wiedzę żeglarską m.in. z takich dziedzin jak nawigacja, budowa jachtu czy meteorologia.
Zasadniczą jej część stanowią bezcenne informacje o organizowaniu dalekich rejsów, wyborze tras oceanicznych, regatach oceanicznych, żegludze samotnej i rodzinnej. Jest to barwna opowieść z wieloma dygresjami i odwołaniami do opinii i doświadczeń znakomitych żeglarzy.
Wiele rysunków i map to dodatkowe zalety tej książki.
https://goo.gl/wuhUs6
Jeśli istnieje jakaś biblia żeglarska, to jest nią właśnie ta ksiażka. Czytałem ją jak najlepszy thriller, i to ze trzy razy. Jest niesamowita. Oprócz świetnej teorii mnóstwo przykładów z rejsów. Książka piera się na relacjach doświadczonych żeglarzy z przeżytych przez nich sztormów. Te historie są czasami straszne, czasami porywające, a do każdej z nich dołączona jest fascynująca, profesjonalna analiza tego, co zostało zrobione źle, a co dobrze. Niestety, nie wszystkie historie dobrze się kończą. Książka bowiem twardo trzyma się zasady, że pełna, nie upiększona prawda najlepiej przygotowuje do zmierzenia się z morskim żywiołem.
Oprócz relacji żeglarzy i komentarzy ekspertów, zawiera również rozdziały poświęcone stateczności jachtu, dzielności morskiej, masztom i takielunkowi, taktyce sztormowania, użyciu dryfkotew, meteorologii, przygotowaniu załogi do sztormu itp. Opisano tu również sprawdzone metody sztormowania nie tylko na jachtach jednokadłubowych i katamaranach, ale także na łodziach motorowych.
Jeżeli wybierając się w długi rejs, masz zamiar kupić tylko jedną książkę, kup właśnie tę.